New Brunswick Students Make an Impact by Building and Donating Assistive Devices

October 24, 2024

Recently, students from the District scolaire francophone Sud (new window) (DSFS) in New Brunswick had the chance to witness the impact of their hard work firsthand during a visit to donate devices to the Stan Cassidy Centre for Rehabilitation (new window).

The students stand outside the Stan Cassidy Centre for Rehabilitation.In a partnership with Neil Squire’s Makers Making Change (new window) program and Place aux compétences (new window), students from the DSFS have been learning skills like 3D printing and soldering to adapt toys and build assistive devices for people with disabilities.

“It’s a fantastic project that brings together different partners working together towards a common goal, and really, at the end of the day, we are getting students building devices that improves the everyday lives for individuals in their community,” says Mario Levesque, the Development Officer of Technological Projects for Place aux compétences, a non-profit organization that works with Francophone schools in New Brunswick. They offer programs that support students and teachers in technological, multimedia, and entrepreneurship projects.

In addition to participating in build events held in schools and in other events held in Fredericton with Makers Making Change, the students also 3D print parts and continue to build devices throughout the school year during their spare time. The students built over 110 devices the last school year, including the ones they donated to the Stan Cassidy Centre for Rehabilitation.

A student works on switch-adapting a Pikachu toy.“I had students who were deeply moved by the fact that they were genuinely helping someone,” says Mario. “Giving a child with a disability the opportunity to play and interact with a toy is an authentic and tangible experience.”

During their visit to the Stan Cassidy Centre, the students learned about potential career paths linked to the project and how the skills they’re developing can be applied in their everyday life.

While this school year just started, the students have been hard at work, having started the process of printing parts and building devices. Mario says he sees the program expanding to more schools in the region. 

“We’re going to go strong at it this year again,” he says.


Des élèves du Nouveau-Brunswick font une différence en faisant don d’appareils fonctionnels qu’ils ont fabriqués

Récemment, des élèves du District scolaire francophone Sud (nouvelle fenetre) (DSFS) du Nouveau-Brunswick ont eu la chance de constater de leurs propres yeux la valeur de leur travail durant leur visite au Centre de réadaptation Stan Cassidy (nouvelle fenetre), où ils ont fait don d’appareils fonctionnels.

The students stand outside the Stan Cassidy Centre for Rehabilitation.Dans le cadre d’un partenariat avec les programmes Fabricants pour le changement (nouvelle fenetre) de Neil Squire et Place aux compétences (nouvelle fenetre), les élèves du DSFS ont acquis des compétences telles que l’impression 3D et la soudure pour adapter des jouets et fabriquer des appareils fonctionnels pour les personnes handicapées.

« C’est un projet fantastique où différents partenaires travaillent ensemble pour atteindre un objectif commun et, au final, les élèves fabriquent des appareils qui améliorent la vie quotidienne des membres de leur communauté », explique Mario Levesque, agent de développement des projets technologiques pour Place aux compétences, un organisme sans but lucratif qui travaille avec les écoles francophones du Nouveau-Brunswick. L’organisme offre des programmes qui soutiennent les élèves et les enseignants dans des projets technologiques, multimédias et d’entrepreneuriat.

En plus de participer aux ateliers technologiques et à d’autres événements organisés à Fredericton avec Fabricants pour le changement, les élèves impriment également des pièces en 3D et continuent de fabriquer des appareils tout au long de l’année scolaire pendant leur temps libre. Au cours de la dernière année scolaire, ils ont fabriqué plus de 110 appareils, y compris ceux qu’ils ont donnés au Centre de réadaptation Stan Cassidy.

A student works on switch-adapting a Pikachu toy.« Certains de mes élèves étaient profondément émus de voir qu’ils aidaient réellement quelqu’un, explique Mario. Donner à un enfant déficient la possibilité de s’amuser et d’interagir avec un jouet est une expérience authentique et concrète. »

La visite du Centre Stan Cassidy a permis aux élèves d’en apprendre davantage sur les possibilités de carrière associées au projet et sur la manière dont les compétences qu’ils acquièrent peuvent être appliquées dans leur vie quotidienne.

Bien que l’année scolaire vienne tout juste de commencer, les élèves ont travaillé fort et ont entamé le processus d’impression de pièces et de fabrication d’appareils. Mario envisage d’étendre le programme à d’autres écoles de la région.

« Nous allons redoubler d’efforts cette année encore », affirme-t-il.